“Gıda ürünlerinde taklit ve tağşişin
artması halk sağlığını tehdit ediyor”
ANKARA- 19.03.2024-Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel
Başkanı Şemsi Bayraktar, yaptığı görüntülü basın açıklamasıyla gıda ürünlerinde
yaşanan taklit ve tağşiş konusunda uyarılarda bulundu.
“Geçtiğimiz
yıl Dünya Gıda Fiyat Endeksi yaklaşık yüzde 10 gerilerken ülkemizde 2023 yılı
Aralık ayında gıda fiyat endeksi yıllık bazda yüzde 72 oranında arttı” diyen
Bayraktar, açıklamasını şöyle sürdürdü;
“2024 yılının
ocak ayında aylık yüzde 5,1, artan endeks şubat ayında aylık yüzde 8,2 artarak
yıllık yüzde 71,1 seviyesinde gerçekleşti. Tüketici, artan enflasyonun etkisini en
fazla gıda fiyatlarında hissediyor.
Hızla yükselen
gıda fiyatları mutfak harcamalarını artırırken, alım gücünün de azalmasına sebep
oluyor. Bu nedenle evdeki hesabın markete uymadığı, gıda fiyatlarının
gündemden düşmediği bir dönemdeyiz.
Gıda
fiyatlarının artmasıyla alım gücü düşen tüketiciler daha ucuz ürünlere
yöneliyor. Bu durumu fırsat bilen
bazı satıcılar gıda ürünlerinde hile ve sahtekarlığa daha fazla başvuruyor. Gerek merdiven altı
yapılan üretimlerle gerekse taklit ve tağşiş yöntemiyle sözde ‘uygun fiyat’ adı
altında satışa sunuluyor.
Son yaptığımız Ramazan ayı öncesi üretici-market fiyat
çalışmamızda zeytinyağının üreticideki 1 litre fiyatı 303 lira iken, markette 5
litrelik fiyat bin 710 liradır. Buna rağmen farklı adlar altında satılan 5
litrelik zeytinyağı internette 415 liraya kadar düşük fiyatlara satılıyor.
Çiçek balında 2023 yılı üretim maliyeti Üretici Birliği
tarafından en az 111 lira olarak belirlendi. Bilindik markalar 300 ile 500 lira
arasında 1 kilogram çiçek balını satışa sunarken internette 1 kilogram çiçek
balının 140 liraya satıldığını görüyoruz.
Yine süt ürünlerinde de benzer fiyatlara şahit oluyoruz. Üretici
fiyatları ortadayken özellikle internet yoluyla satılan ürünlerin fiyatlarının
bu kadar düşük olması akıllara doğrudan taklit ve tağşişi getiriyor. Maliyetleri düşürmek amacıyla yapılan taklit ve tağşiş artık
tüketicilerimizin sağlığını tehdit eder hale geldi.
Bir taraftan
artan girdi fiyatları üretim yapmayı zorlaştırırken diğer yandan gıda
ürünlerinde artan taklit ve tağşiş üreticilerimiz
için ekonomik kayıplara sebep oluyor ve bu durum ihracatımızı da olumsuz
etkiliyor. Üreticilerimizin bin bir emekle
ürettiği ürünlerini her türlü hile ve sahtekârlığa karşı korumak zorundayız. Bu
sebeple taklit ve tağşişli ürünlere karşı hem üreticilerimizin emeğini korumak
hem de tüketicilerimizi bilgilendirmek adına uyarılarımızı yapmaya devam
ediyoruz.”
“İftar
sofraları taklit ve tağşişden uzak güvenilir gıdalarla kurulmalı”
“Sofralarda en çok tüketilen ve sağlıklı beslenmenin
temelini oluşturan zeytinyağı, tereyağı, bal ve peynir taklit ve tağşiş yapılan
ürünlerin başında geliyor. Tüketicilerin dengeli
beslenmesinde önemli yeri olan ürünlerde taklit ve tağşişin artması sağlık
sorunlarına neden olurken, güvenilir gıdaya ulaşma endişesi de artıyor.
Protein
kaynağı olan peynirde, süt yağı haricinde başka yağların kullanımı, koyun ve
keçi peynirlerine inek sütü karıştırılması, ürün yapısını sertleştirmek için
nişasta kullanımı, küf ve maya oluşumunu engellemek amacıyla yasaklı madde
kullanımı gibi yollara başvuruluyor.
Tereyağında süt kremasına bazı bitkisel ve
hayvansal yağların ilavesinin yanı sıra üretilen tereyağlarının gerçeğe yakın
görünmesi için sarı renkli gıda boyası ilavesi yapılıyor.
Zeytinyağında ise
içeriğinin ne olduğu belli olmayan yağların katılması gibi birçok farklı taklit
ve tağşiş yöntemi kullanılıyor.
Balda, üretim
aşamasından sonra şurupların katılması, farklı özellikteki kalitesiz balların
karıştırılması, düşük rutubet içeriğine sahip ballara su katılması gibi
tağşişler oldukça yaygındır.
Ayrıca, arının hiçbir katkısı olmadan tamamen
kimyasal yolla, değişik şeker şuruplarından fabrikalarda veya merdiven altı
işletmelerde içeriği belli olmayan sahte balların üretildiği de biliniyor.”
“Üreticilerimizin bin bir emekle ürettiği
ürünü korumak tüm sektör paydaşlarının görevidir”
“Taklit ve tağşişli ürün artışını engellemek
sektördeki her kesimin görevidir. Tarım sektöründe örgütlenme özellikle üretim
maliyetlerinin düşürülmesi ve üreticilerimizin daha kolay ürünlerini pazarlayabilmesi
bakımından oldukça önemlidir. Tüketicilerin, küçük üreticilerimizin emeklerini
koruyan hakiki ürünleri sofralara ulaştıran birlikler ve kooperatiflerin
ürünlerini tercih etmeleri yararlarına olacaktır.”
“Taklit ve tağşişli gıdaya karşı denetimler sıklaştırılmalıdır”
“Taklit ve tağşişli ürünlerin tüketiciler
tarafından anlaşılması çoğu zaman mümkün değildir. Sahte ürünlerin çoğu ancak
laboratuvarlarda analizlerle tespit edilebiliyor.
Mübarek
Ramazan ayının içinde olduğumuz bugünlerde taklit ve tağşişli gıda ürünlerine
karşı denetimler sıklaşmalı ve kesilen cezalar caydırıcı
olmalıdır.
Sahtekarlık yapan firmaların kamuoyuna ifşa
edilmesi, gerekirse kapatılması ve her türlü faaliyetten men edilmesi
gerekiyor. Tüketicilerin de bu konuda daha dikkatli olması gerekiyor.
Tüketicilerimiz,
alışverişlerini yaparken güvenilir markaları tercih ederek anormal derecede
düşük fiyatı olan ürünlerden kaçınmalı, şüpheli gördükleri ürünleri yetkili
makamlara bildirmelidir.
Yine
internet üzerinden satışı yapılan gıda ürünlerine de ayrıca dikkat edilmesi
gerekiyor. İnternet üzerinden satılan ürünlerin nerede üretildiği ve hangi
koşullarda stoklandığı bilinmiyor. Bu nedenle insan sağlığı için tehdit teşkil
eden bu ürünlerin daha sıkı denetlenmesi ve takip edilmesi büyük önem taşıyor.”