Ramazan ayı öncesi geçtiğimiz
yıla göre fiyat değişimleri
Et
fiyatlarında yaşanan artışlar
Bazı
gıda ürünlerinin marketlerdeki fiyat değişimi
ANKARA- 08.03.2024-GÖRÜNTÜLÜ- Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB)
Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ramazan ayı öncesi geçtiğimiz yıla göre bu yılın
fiyat değişimlerini, et fiyatlarında yaşanan artışları ve bazı gıda ürünlerinin
marketlerdeki fiyat değişimlerini yaptığı görüntülü basın açıklamasıyla
değerlendirdi.
“Ramazan ayının yaklaşması ve son dönemde artan gıda
enflasyonu sonrası gözler gıda fiyatlarına çevrildi” diyen Bayraktar, “2007
yılından bu yana Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak Ramazan öncesi
fırsatçılığa izin verilmemesi için çalışmalar yapıyoruz. Bu Ramazan ayı boyunca
da üretici ve market fiyatlarını takip ederek kamuoyunu bilgilendirmeye devam
edeceğiz” dedi.
Bayraktar, “Üreticilerimiz her zaman olduğu gibi Ramazan
ayında da vatandaşlarımızın huzurlu bir şekilde iftar yapabilmesi için gayretle
çalışmaya ve üretmeye devam ediyor. Üreticilerimizin ve halkımızın mağdur
olmaması için spekülasyonlara fırsat verilmemeli, tedbirler zamanında alınmalı,
gıda denetimleri artırılmalıdır” vurgusu yaparak, açıklamasını şöyle sürdürdü:
Ramazan ayı öncesi fiyat
değişimleri
“Geçen yıl ile bu yılın Ramazan ayı öncesindeki fiyatlara baktığımızda,
bu yıl markette 38 üründe fiyat artışı oldu, sadece 1 üründe fiyat düşüşü yaşandı.
Markette en fazla fiyat artışı yüzde 195 ile kuru incirde görüldü. Kuru incirdeki
fiyat artışını yüzde 171 buçuk ile zeytinyağı, yüzde 149,3 ile kuru kayısı,
yüzde 148,2 ile sivri biber izledi. Markette fiyatı düşen tek ürün ise yüzde 11,6
ile kuru soğan oldu.
Geçtiğimiz yılın Ramazan öncesine göre bu sene
tüketicilerimiz marketten kuru inciri 2,9 kat, zeytinyağını 2,7 kat, kuru
kayısıyı ve sivri biberi 2,5 kat fazlaya alarak tüketmek zorunda kalacaklar.
Geçen yıl ile bu yılın Ramazan ayı öncesine göre üreticide
27 üründe fiyat artışı, 4 üründe fiyat düşüşü görüldü. Üreticide en fazla fiyat
düşüşü yüzde 38,2 ile limonda görüldü. Limondaki fiyat düşüşünü yüzde 34,8 ile
kuru soğan, yüzde 7,3 ile salatalık, yüzde 3,4 ile kabak izledi. Üreticide en
fazla fiyat artışı yüzde 242,2 ile zeytinyağında yaşandı. Zeytinyağındaki fiyat
artışını yüzde 199,1 ile marul, yüzde 186 ile elma, yüzde 178,3 ile karnabahar
izledi.”
Üretici fiyat değişimlerinin
nedenleri
“Kuru soğan ve limonda fiyat düşüşü rekoltenin yüksek
olmasından kaynaklandı. Üretici fiyatlarındaki artışın en önemli nedeni girdilerde
ve işçilikte görülen artışlardır. Yıllık
bazda ortalama olarak mazotta yüzde 103,7, işçilikte yüzde 99,9, yemde yüzde
42,7, ilaçta yüzde 38, gübrede yüzde 29,8 oranlarında görülen artışların yanı
sıra lojistik ve depolama maliyetlerindeki artışlar da ürün fiyatlarını artırdı.
Bu yıl zeytinyağında artan maliyetlerin yanında iklim koşullarının etkisiyle
üretimde görülen düşüşte fiyatların artmasına neden oldu.”
Et
fiyatlarında yaşanan artışlar
“Geçmiş dönemde süt fiyatlarının düşük kalması neticesinde anaç
hayvanların kesime gitmesinin faturasını bugün hepimiz ödüyoruz. 2023 yılında
1,4 milyar dolarlık canlı hayvan ve et ithalatı yapılırken bu yıl da ithalat
hız kesmeden devam ediyor. Et fiyatları ise yapılan yoğun ithalata rağmen
artmaya devam ediyor.
Ocak ayı
sonunda; üreticide 267 lira olan dana karkasın fiyatı Ramazan ayı öncesinde
yüzde 20 artışla 321 liraya, 296 lira olan kuzu karkasın fiyatı yüzde 32 buçuk artışla
392 liraya yükseldi.
Marketlerde
415 liraya satılan dana kuşbaşının fiyatı Ramazan ayı öncesinde yüzde 20 artışla
497 liraya, 458 liraya satılan kuzu kuşbaşının fiyatı yüzde 32 artışla 606 liraya
yükseldi.
Geçen yıl
Ramazan öncesine göre ise dana karkasın fiyatı yüzde 83, kuzu karkas fiyatı
yüzde 139 artarken, marketlerde dana kuşbaşı fiyatı yüzde 94, kuzu kuşbaşı
fiyatı yüzde 127 buçuk oranında arttı.
Arzın talebi karşılamadığı bir piyasada yukarı yönlü fiyat hareketlerinin
oluşması muhtemeldir. Ancak et fiyatlarında yaşanan
artışların temel nedeni hayvan sayısının azalmasına paralel
olarak et arzında yaşanan düşüştür. Bu durum piyasada spekülatif hareketlere de
meydan veriyor.
Unutulmamalıdır ki sektör bugüne bir anda gelmedi. İstatistikleri
incelediğimizde de bunu görüyoruz. Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün son
yayınlanan verilerine göre TÜRKVET sistemine kayıtlı büyükbaş hayvancılık
işletmeleri 2023 yılı Ağustos ayında 1 milyon 164 bin 469 adetken Kasım ayında
1 milyon 125 bin 667 adede geriledi.
Küçükbaş hayvancılık işletmeleri ise aynı dönemde 384 bin 292 adetten 371
bin 648 adede geriledi. Yani bu 4 aylık dönemde 38 bin 802 adet büyükbaş, 12
bin 644 adet küçükbaş hayvancılık işletmesi üretimi bırakarak kapısına kilit
vurdu.
Gençlerimizin zaten tercih etmediği bu işten mevcut üreticilerimizde de
çekilmeler devam ediyor. Bu durum hayvansal üretimin sürdürülebilirliğini
sekteye uğratıyor ve asıl tehlikede burada başlıyor.
Sürdürülebilir bir hayvansal üretim için önceliğimiz, et ve süt
fiyatlarında istikrarlı bir piyasanın oluşmasını sağlamak olmalıdır. Diğer
taraftan et fiyatlarında yaşanan artışların bazı kesimlerce daha fazla fırsata
çevrilmesine de karşıyız. Özellikle Ramazan ayında marketlerde halkı et
tüketmekten mahrum edecek fiyat artışlarına karşı denetimler daha fazla
artırılmalıdır.”
Bazı
gıda ürünlerinin marketlerdeki fiyat değişimi
“Yüksek
maliyetle yetiştirilen ürünlerin marketlerde çok farklı fiyatlara satılması, artan
enflasyonla birlikte tüketicinin alım gücünü iyice azaltıyor. Tüketicilerimiz,
özellikle de emekliler hangi ürün hangi markette daha düşük fiyata satılıyor
arayışına girdi. Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik şartlar nedeniyle ürün
fiyatları marketlerde çok sık değişiyor. Maliyetler sebep gösterilerek
marketler arası aynı marka ürünler ve et ürünleri farklı fiyatlara satılıyor.
Türkiye
Ziraat Odaları Birliği olarak 4 farklı marketten ve bir marketin online
sitesinden, temel tüketim malzemeleri içinden seçilen 8 gıda ürününün aynı marka
ve miktardaki fiyat değişimlerine yönelik çalışma yaptık. Yaptığımız çalışma
sonucunda ürünlerin belirli markalar tarafından paketlenmiş fiyatı marketten
markete oldukça değişkenlik gösterdiği görüldü.
Et ve süt
ürünlerinde; dana kuşbaşında yüzde 69 buçuk, tereyağında yüzde 40,2, kuzu
kuşbaşında yüzde 38,4, bütün tavukta yüzde 23,3, yoğurtta yüzde 8,4, bitkisel
ürünlerde ise; yeşil mercimekte yüzde 25,2, pirinçte yüzde 13,7, nohutta yüzde
5,6’ya varan oranlarda değişimler olduğu tespit edildi.
1 kilogram
dana kuşbaşının fiyatı, A markette 354 lira, B markette 490 lira, C markette
465 lira, D markette 530 lira ve D marketin online satışında 600 liradır. Dana
kuşbaşının farklı marketlerdeki fiyatı, yüzde 69 buçuk oranına kadar değişiyor.
1 kilogram
tereyağının paketlenmiş Y markasının fiyatı, A ve C markette 299 lira, D
markette ve D marketin online satışında 420 liradır. Tereyağında aynı markanın
farklı marketlerdeki fiyatı, yüzde 40,2 oranına kadar değişiyor.
1 kilogram
kuzu kuşbaşının fiyatı, A markette 575 lira, B markette 599 lira, C markette
610 lira, D markette 796 lira, D marketin online satışında 716 liradır. Kuzu
kuşbaşının farklı marketlerdeki fiyatı, yüzde 38,4 oranına kadar değişiyor.
1 kilogram
bütün tavuğun paketlenmiş Y markasının fiyatı, A markette 73 lira, C markette
76 lira, D markette ise 90 liradır. Paketlenmiş bütün tavuğun aynı markanın
farklı marketlerdeki fiyatı, yüzde 23,3 oranına kadar değişiyor.
1 kilogram
yeşil mercimeğin paketlenmiş Z markasının fiyatı, C ve D markette 100 lira, D
marketin online satışında 80 liradır. Yeşil mercimeğin aynı markanın farklı
marketlerdeki fiyatı, yüzde 25,2 oranına kadar değişiyor.
1 kilogram
pirincin paketlenmiş Z markasının fiyatı, C markette 66 lira, D markette ve D
marketin online satışında 75 liradır. Pirinçte aynı markanın farklı
marketlerdeki fiyatı, yüzde 13,7 oranına kadar değişiyor.
Pirinç,
yeşil mercimek ve nohutta X ve Y marka ürünlerde farklı marketlerde
fiyatlarının değişmediği de gözlemlenmiştir. Son yıllarda önemli ölçüde artan
üretim maliyetleri nedeniyle üreticilerimiz yeterli geliri elde edememekte ve
üretmekte zorlanmaktadır.
Tüm
zorluklara karşın üretimine devam eden üreticilerimizin ürettiği ürünlerin
marketlerdeki fiyat farkının yüzde 69 buçuklara kadar çıkması kabul edilebilir
değildir. Artan enflasyon nedeniyle bu fiyatlar tüketicilerimizi de her geçen
gün zorluyor. Kırmızı ete ulaşamayan tüketicilerimiz beyaz ete yönelirken, beyaz
ete ulaşamayanlar baklagiller ve tahıl grubunu tercih etmek zorunda kalıyor.
Geçtiğimiz
ay farklı bitkisel ürünlerdeki market fiyatlarının değişimi yüzde 18 iken,
Ramazan ayı öncesi yaptığımız çalışmada bu oranın yüzde 25’e kadar yükseldiğini
görüyoruz.
Öte yandan
Ramazan ayı gibi yoğun alışverişin yapıldığı dönemlerde marketler çeşitli
kampanyalar yapıyor. Kampanyalı birkaç üründeki fiyat düşüşleri nedeniyle
tüketicilerimiz bu marketlere yöneliyor. Tüm ihtiyaçlarını bu marketten
aldıklarında da kampanyalı ürünleri ucuza alırken, diğer ürünleri yüksek fiyata
almış oluyor.
Tüketicilerimiz
marketler arasındaki değişen fiyatları göz önünde bulundurmalı ve
alışverişlerinden önce fiyat araştırması yapmalıdır. Tüketicilerimiz süt ve süt
ürünlerini alırken içeriğindeki yağ oranına, süt oranına ve gramajına dikkat
ederek, ürünün raf ve kasada fiyatının aynı olup olmadığını kontrol ederek,
fiyat karşılaştırması yapmalıdır.”
“Hükümetimiz gıda fiyatları üzerinden
fırsat enflasyonu yaratanlara göz açtırmamalıdır”
“Enflasyon
son iki yıldır ülkemizin en önemli gündem maddesidir. En çok tartışılan
konuların başında da markette gıda ürünlerinde yaşanan aşırı fiyat artışları
geliyor. Bazı satıcılar enflasyon kalkanının arkasına saklanarak, maliyetleri
de bahane ederek fiyatları sürekli artırıyor. Bu durum enflasyonda artış
eğilimini devam ettiriyor.
Tüketicileri
kandırarak aynı fiyata gramaj düşürme hileleri, aynı ürünün farklı marketlerde
çok farklı fiyatlara satılması, aynı fiyata daha kalitesiz ürün satılması,
yanıltıcı isimler ile farklı ürünlerin tüketiciye satılması fırsatçılık
enflasyonunun en önemli nedenleri arasındadır.
Piyasadaki fiyatların kontrol altına alınması ve
tüketicilerin artan fiyatlar karşısında korunması adına gıda ürünlerinde tavan
fiyat uygulaması bir an önce hayata geçirilmelidir.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak beklentimiz, bütün
kesimlerin sorumlu davranması, Ramazan ayında artan talebin suistimal
edilmemesi, tüketicilerin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla
erişebilmesidir.
Mübarek Ramazan ayının İslam âlemi ve milletimiz için hayırlara vesile olmasını, sağlık, huzur, bolluk ve bereket getirmesini diliyorum.”
Seçilmiş
Ürünlerde Geçen Yıl Ramazan Öncesine Göre Market Fiyatlarındaki Değişimler |
|||
MARKET |
Market
Fiyatı (TL/kg) |
Değişim
(Yüzde) |
|
ÜRÜNLER |
17 Mart
2023 |
6 Mart
2024 |
17 Mart
2023/ 6 Mart
2024 |
Kuru İncir |
156,74 |
462,38 |
195,0 |
Zeytinyağı |
125,93 |
341,94 |
171,5 |
Kuru Kayısı |
175,13 |
436,61 |
149,3 |
Sivri Biber |
26,68 |
66,22 |
148,2 |
Fındık (iç) |
178,05 |
422,89 |
137,5 |
Patlıcan |
27,67 |
64,83 |
134,3 |
Ispanak |
16,39 |
38,24 |
133,3 |
Kuzu Eti |
266,23 |
605,79 |
127,5 |
Karnabahar |
14,47 |
32,74 |
126,2 |
Marul (adet) |
15,29 |
34,04 |
122,6 |
Maydanoz (adet) |
6,08 |
12,67 |
108,3 |
Dana Eti |
255,68 |
496,62 |
94,2 |
Patates |
11,30 |
21,80 |
92,9 |
Yeşil Soğan (Demet) |
17,41 |
33,36 |
91,6 |
Pırasa |
16,12 |
29,36 |
82,1 |
Elma |
17,92 |
32,54 |
81,5 |
Kuru Üzüm |
84,32 |
151,98 |
80,2 |
Yeşil Mercimek |
41,16 |
72,86 |
77,0 |
Salatalık |
24,41 |
43,06 |
76,4 |
Pirinç |
37,12 |
65,09 |
75,3 |
Antep Fıstığı |
314,47 |
529,64 |
68,4 |
Kuru Fasulye |
43,33 |
72,95 |
68,3 |
Tereyağ |
197,83 |
332,47 |
68,0 |
Kaşar peyniri |
185,81 |
292,91 |
57,6 |
Beyaz peynir |
143,27 |
224,45 |
56,6 |
Domates |
24,61 |
37,44 |
52,1 |
Nohut |
45,59 |
67,48 |
48,0 |
Havuç |
17,71 |
25,92 |
46,3 |
Yoğurt |
34,65 |
49,50 |
42,8 |
B. Lahana |
8,72 |
11,88 |
36,2 |
Yumurta |
3,05 |
4,13 |
35,4 |
Mısırözü yağı |
53,37 |
65,29 |
22,3 |
Ayçiçek yağı |
48,10 |
57,71 |
19,9 |
Toz şeker |
29,61 |
35,40 |
19,5 |
Tavuk Eti |
65,22 |
73,88 |
13,2 |
Kırmızı Mercimek |
42,94 |
47,93 |
11,6 |
Limon |
15,56 |
17,29 |
11,1 |
Kabak |
26,11 |
28,71 |
9,9 |
Kuru Soğan |
17,10 |
15,11 |
-11,6 |
Seçilmiş
Ürünlerde Geçen Yıl Ramazan Öncesine Göre Üretici Fiyatlarındaki Değişimler |
|||
ÜRETİCİ |
Ay Sonu
Üretici Fiyatı (TL/kg) |
Değişim
(Yüzde) |
|
ÜRÜNLER |
17 Mart
2023 |
6 Mart
2024 |
17 Mart 2023/ 6 Mart
2024 |
Zeytinyağı |
88,75 |
303,75 |
242,2 |
Marul (adet) |
4,82 |
14,42 |
199,1 |
Elma |
5,00 |
14,30 |
186,0 |
Karnabahar |
6,00 |
16,70 |
178,3 |
Sivri Biber |
16,25 |
45,00 |
176,9 |
Patates |
4,50 |
11,75 |
161,1 |
Kuru Üzüm |
25,00 |
60,00 |
140,0 |
Kuzu Eti |
164,08 |
391,63 |
138,6 |
Fındık (iç) |
118,00 |
260,00 |
120,3 |
Patlıcan |
14,25 |
31,33 |
119,8 |
Kuru İncir |
55,00 |
115,00 |
109,0 |
Yeşil Soğan (Demet) |
9,00 |
18,40 |
104,4 |
Ispanak |
5,64 |
11,50 |
103,9 |
Maydanoz (adet) |
2,33 |
4,63 |
98,7 |
Dana Eti |
175,67 |
320,77 |
82,6 |
Kuru Kayısı |
100,00 |
180,00 |
80,0 |
Pırasa |
5,90 |
10,10 |
71,1 |
Domates |
13,50 |
21,00 |
55,5 |
B. Lahana |
3,65 |
5,58 |
52,8 |
Nohut |
19,75 |
29,44 |
49,0 |
Pirinç |
23,70 |
35,00 |
47,6 |
Yeşil Mercimek |
18,20 |
26,40 |
45,0 |
Antep Fıstığı |
195,00 |
250,00 |
28,2 |
Kırmızı Mercimek |
13,84 |
17,50 |
26,4 |
Kuru Fasulye |
24,00 |
29,10 |
21,2 |
Havuç |
8,00 |
9,00 |
12,5 |
Yumurta |
2,15 |
2,33 |
8,3 |
Kabak |
10,88 |
10,50 |
-3,4 |
Salatalık |
14,75 |
13,67 |
-7,3 |
Kuru Soğan |
10,75 |
7,00 |
-34,8 |
Limon |
3,50 |
2,16 |
-38,2 |
|
|
A Market |
B Market |
C Market |
D Market |
D (online) |
PİRİNÇ (Osmancık) (TL/Kg) |
X marka |
67,5 |
|
67,5 |
|
|
Y marka |
68,0 |
68,0 |
68,0 |
|
|
|
Z marka |
|
|
65,9 |
74,9 |
74,9 |
|
|
||||||
YEŞİL MERCİMEK (TL/Kg) |
X marka |
96,5 |
|
96,5 |
|
|
Y marka |
85,0 |
85,0 |
85,0 |
|
|
|
Z marka |
|
|
100,0 |
99,9 |
79,9 |
|
|
||||||
NOHUT (TL/Kg) |
X marka |
94,5 |
|
94,5 |
|
|
Y marka |
82,0 |
82,0 |
82,0 |
|
|
|
Z marka |
|
|
89,9 |
94,9 |
91,7 |
|
|
||||||
YOĞURT (Kaymaksız) (TL/Kg) |
X marka |
42,9 |
|
43,0 |
46,5 |
43,5 |
Y marka |
43,5 |
43,5 |
43,5 |
43,5 |
46,5 |
|
|
||||||
TEREYAĞI (TL/Kg) |
X marka |
400,0 |
|
|
475,0 |
475,0 |
Y marka |
299,5 |
|
299,5 |
420,0 |
420,0 |
|
|
||||||
KUZU KUŞBAŞI (TL/Kg) |
|
575,0 |
598,8 |
610,0 |
796,0 |
716,4 |
|
||||||
DANA KUŞBAŞI (TL/Kg) |
|
354,0 |
489,8 |
465,0 |
530,0 |
600,0 |
|
|
|
|
|
|
|
TAVUK (Bütün) (TL/Kg) |
X marka |
|
|
76,0 |
74,9 |
|
Y marka |
72,9 |
|
76,0 |
89,9 |
|
|
Z marka |
75,5 |
|
73,0 |
|
|