Kanatlının kaybedeni üretici…
-TZOB Genel Başkanı Bayraktar:
-“Aralık ayından bu yana süren
ihracat artışı üretimi olumlu yönde etkilese de kar marjı
üreticiyi kurtarmıyor”
-“Ağustos ayında tavuk eti
üretimi yüzde 9,9, yumurta üretimi yüzde 3,3 arttı”
-“Kanatlı eti ve ürünleri
ihracatında Ağustos ayında yüzde 37,1, yumurta ve ürünleri ihracatında
yüzde 22,7 artış görüldü”
-“Ocak-Ağustos döneminde, tavuk
eti ve ürünleri ihracatında yüzde 45,4, yumurta ve ürünleri
ihracatında yüzde 49,2 artış oldu”
-“Üreticimiz elde ettiği karla amortisman giderlerini bile karşılayamıyor”
-“Sektöre arazi ve enerji yatırımı hariç 3 milyon liralık yatırım
yapıp da yıllık 100 bin liralık gelir elde edilirse kim bu sektörde kalır?”
-“Firmalar geleceği görmeli, bu kar marjları ile kimse bu sektörde üretici olmaz”
Ankara – 13.10.2017
– Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar,
kanatlı sektörünün kaybedeninin üretici olduğunu bildirerek, “Aralık ayından bu yana süren ihracat artışı
üretimi olumlu yönde etkilese de kar marjı üreticiyi kurtarmıyor” dedi.
Bayraktar,
yaptığı açıklamada, 2017 yılının Ağustos
ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre, yumurta üretiminin 1 milyar 561 milyon
adetten 1 milyar 613 milyon adede, tavuk eti üretiminin ise 175 bin 651 tondan 193
bin 123 tona yükseldiğini belirtti.
Şemsi
Bayraktar, Ocak-Ağustos döneminde, geçen aynı dönemine göre, kanatlı eti
üretiminin yüzde 10,9 artışla 1 milyon 291 bin tondan 1 milyon 431 bin tona,
yumurta üretimin yüzde 7,6 artışla 11 milyar 702 milyon adetten 12 milyar 586 bin
adede yükseldiğini bildirdi.
-İhracat üretimi tetikliyor-
İhracat
artışının üretimi tetiklediğini belirten Bayraktar, şunları kaydetti:
“Ağustos
ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre, yumurta ve ürünleri ihracatı yüzde 22,7
artışla 26,7 milyon dolardan 32,8 milyon dolara, kanatlı eti ve ürünleri
ihracatı yüzde 37,1 artışla 36,6 milyon dolardan 50,1 milyon dolara yükseldi.
Ocak-Ağustos döneminde ise kanatlı eti
ve ürünleri ihracatında yüzde 45,4, yumurta ve ürünleri ihracatında yüzde 49,2
artış oldu. Yumurta ve ürünleri ihracatı, 2017 yılının Ocak-Ağustos döneminde 160,5
milyon dolardan 239,3 milyon dolara, kanatlı eti ve ürünleri ihracatı 225,2
milyon dolardan 327,5 milyon dolara yükseldi. İhracat artsa da rakamlar ülke
potansiyelini yansıtmıyor. Türkiye, kanatlıda çok daha fazla ihracat
yapabilecek bir ülke. Büyük pazarların hemen yanı başında bulunuyor. Ortadoğu
pazarına etkin olarak girebilse, ihracatta milyar dolarları konuşuruz. Tabii
ihracat artışının kalıcı olarak devam edebilmesi için sürdürülebilir bir üretim
artışı ile desteklenmesi gerekir. Kanatlı eti ve ürünleri ihracatı, 2014 yılında 651 milyon dolara, yumurta
ve yumurta ürünleri ihracatı 401,9 milyon dolara kadar çıkmıştı. Başta Irak
olmak üzere yakın pazarlardaki sıkıntılar, Ortadoğu ülkelerinde yaşanan
ekonomik sorunlar, Suriye ve Irak’ın neden olduğu ulaşımda yaşanan aksamalar
ihracatı olumsuz etkilemiş, 2015 yılında, kanatlı eti ve ürünleri ihracatı 436,8
milyon dolara, 2016 yılında ise 361,6
milyon dolara, yumurta ve yumurta ürünleri ihracatı 2015 yılında 273,5
milyon dolara inmiş. 2016’da 289,6 milyon dolara yükselse de 2014 yılı ihracat
rakamları yakalanamamıştı.”
-Üreticinin kar marjı dipte-
Üretim
ve ihracat artarken, üreticinin yeterli gelir elde edemediğini vurgulayan Bayraktar,
şu bilgileri verdi:
“Teknolojide en üst seviyeye
ulaşan kanatlı sektöründe, yapılan yatırımın karşılığı alınamıyor. Üreticimiz elde ettiği karla amortisman
giderlerini bile karşılayamıyor. Sektöre arazi ve enerji yatırımı hariç
3 milyon liralık yatırım yapıp da yıllık 100 bin liralık gelir elde edilirse
kim bu sektörde kalır? Normalde bir yatırımın kendini 8-10 yılda amorti etmesi
gerekir. Oysa kanatlıda şu an yapılan yatırım 30 yılda kendini zor kurtarıyor. Firmalar
geleceği görmeli, bu kar marjları ile kimse bu sektörde üretici olmaz.”