Türkiye Ziraat Odaları Birliği

Vatan Hürriyet Ekmek

ZOBİS
ZOBİS
Türkiye Ziraat Odaları Birliği > Haberler > Kanatlı sektöründe ihracat artışı şart…

Kanatlı sektöründe ihracat artışı şart…

-Kanatlı sektöründe ihracat artışı şart…

-TZOB Genel Başkanı Bayraktar: “Mayıs ayında üretim ve ihracat bir miktar artışa geçse de kanatlı sektöründe Ocak-Mayıs döneminin açığı kapatılamadı”

-“Bir önceki yılın aynı ayına göre 2015 Ekim ayından bu yana gerileyen tavuk eti üretimini Mayıs ayındaki yüzde 2’lik artış da kurtaramadı. Ocak-Mayıs döneminde üretim 820,5 bin tondan 777,7 bin tona indi; 5 aylık üretim düşüşü yüzde 5,2”

-“Mart ve Nisan aylarında, bir önceki yılın aynı ayına göre gerileyen tavuk yumurtası üretimi, Mayıs ayında yüzde 3,5 arttı; 5 aylık üretim oran olarak yüzde 0,6 geriledi,

miktar olarak 43,3 milyon azalmayla 7,32 milyar adetten 7,28 milyar adede indi”

-“Irak pazarına ihracatın artmasıyla, Mayıs ayı kanatlı eti ihracatı 24,4 milyon dolardan 28,9 milyon dolara, yumurta ihracatı 11,9 milyon dolardan 14,3 milyon dolara yükseldi”

-“Başta Suudi Arabistan olmak üzere büyük pazarlara ihracatı artırmamız gerekir. Yanımızda koskoca bir Ortadoğu pazarı dururken, çok uzak ülkeler ihracat yaparken, biz

bu pazara yeterince ihracat yapamazsak kanatlı sektöründeki gelişim durur; kanatlı sektörünün ihracattan başka çıkış yolu yok”

 

Ankara – 14.07.2016 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, kanatlı sektöründe ihracat artışının şart olduğunu bildirerek, “Mayıs ayında üretim ve ihracat bir miktar artışa geçse de kanatlı sektöründe Ocak-Mayıs döneminin açığı kapatılamadı” dedi.

Bayraktar, yaptığı açıklamada, başta Irak olmak üzere Ortadoğu pazarı ve çevre ülkelere yapılan ihracattaki tıkanma nedeniyle kanatlı sektöründe üretimin de sıkıntıya girdiğini belirtti. Bir önceki yılın aynı ayına göre 2015 Ekim ayından bu yana gerileyen tavuk eti üretimini Mayıs ayındaki yüzde 2’lik artışın da kurtaramadığını vurgulayan Bayraktar, şunları kaydetti:

“Mayıs ayında tavuk eti üretimi 169 bin 751 tondan 173 bin 187 tona çıktı. Buna karşın, Ocak-Mayıs döneminde üretim 820,5 bin tondan 777,7 bin tona indi; 5 aylık üretim düşüşü yüzde 5,2 oldu. Mart ve Nisan aylarında, bir önceki yılın aynı ayına göre gerileyen tavuk yumurtası üretimi, Mayıs ayında yüzde 3,5 arttı. Üretim 1 milyar 367 milyondan 1 milyar 415 milyona çıktı. Ancak 5 aylık rakamlara bakıldığında üretim, oran olarak yüzde 0,6 geriledi, miktar olarak 43,3 milyon azalmayla 7,32 milyar adetten 7,28 milyar adede indi.”

Mayıs ayında Irak’a yapılan yumurta ihracatının yüzde 130,6, kanatlı eti ve ürünleri ihracatının yüzde 124,1 arttığını ve bunun üretime yansıdığına dikkati çeken Bayraktar, şöyle devam etti:

“Irak pazarına ihracatın artmasıyla, Mayıs ayı kanatlı eti ihracatı 24,4 milyon dolardan 28,9 milyon dolara, yumurta ihracatı 11,9 milyon dolardan 14,3 milyon dolara yükseldi.

Kanatlı sektörü ülkemizin yüz akı bir sektörüdür. Milyonlarca kişiye istihdam sağlayan, çok büyük miktarlarda üretim yapan, yüz milyonlarca dolar döviz girdisi sağlayan bir sektörümüzdür. Ülkemizin son teknolojiyi en iyi kullanan sektörlerinin başında gelmektedir. Ülke içi tüketim belli noktalara ulaşmıştır. Sektörün kapasitesi ülke için üretimin çok üzerindedir. Sektör ihracat yapmak ve bu ihracatı sürekli artırmak zorundadır. Durum böyleyken, sektör dışı gelişmeler yüzünden ihracatta meydana gelen tıkanmalar sektörü zor durumda bırakmaktadır.

 

-Suudi Arabistan ve Ortadoğu’ya ihracat mutlaka artırılmalı-

 

Başta Suudi Arabistan olmak üzere büyük pazarlara ihracatı mutlaka artırmamız gerekir. Yanımızda koskoca bir Ortadoğu pazarı dururken, çok uzak ülkeler ihracat yaparken, biz bu pazara yeterince ihracat yapamazsak kanatlı sektöründeki gelişim durur; kanatlı sektörünün ihracattan başka çıkış yolu yok.

Bugün sadece Suudi Arabistan 1,9 milyar dolar kanatlı eti ve ürünleri, 70 milyon dolar yumurta ithal etmektedir. Bu ithalatın 5’te 4’ünü Brezilya gibi çok uzak bir ülkeden yapmaktadır. Yanı başımızda sayılan Suudi Arabistan pazarı başta, özel teşvikler de vererek üreticilerimizin mutlaka Ortadoğu pazarlarına girmesinin, daha fazla ihracat yapmasının ve bunun kalıcı olmasının yollarını, ne yapıp edip bulmalıyız. Brezilya, Suudi Arabistan’a 1,6 milyar dolarlık yumurta ve kanatlı eti ihraç ederken, Türkiye’nin 13 milyon dolarda kalması kabul edilebilir değildir.”