-Bayraktar, şeker
fabrikalarının özelleştirilmesini değerlendirdi
-“Şeker fabrikalarının özelleştirilmesi olayına, basit bir özelleştirme işlemi gibi bakamayız. Şekerin stratejik bir ürün olduğunu, şekerin hammaddesi pancar üretiminin çiftçimiz açısından hayati bir tarımsal faaliyet olduğunu göz ardı edemeyiz”
-“Şeker stratejik bir üründür. Dışa bağımlı olunacak bir ürün değildir. Yerli üretimi korumaktan başka çare de yoktur. Cargill gibi yabancı şirketlerin inisiyatifine, tekeline bırakılacak bir ürün değildir”
-“Maliye Bakanımız Naci Ağbal, yaptığı bir konuşmada, ‘iş şeker fabrikalarının özelleştirilmesine geldi mi bu konuyu 40 kere düşünmemiz lazım’ demişti. Sayın Bakanın bu açıklamasına katılıyorum. Altına imzamı da atarım. Evet doğrudur. TÜPRAŞ ve Telekom’un arkasında 47-48 bin çiftçi ailesi bulunmamaktadır”
-“Sayın Bakana sesleniyorum; ‘sözlerinizin arkasında durmanızı ve gereğini yapmanızı bekliyoruz. Lütfen gereğini yapın”
-“Geçen hafta Sayın Cumhurbaşkanımız ve Sayın Başbakanımızdan randevu talebimiz oldu. Hem Cumhurbaşkanımız hem de Başbakanımızla bu konuyu görüşmeyi arzu ediyoruz”
-“Bu kıtlama ne olacak. Bu damak tadı olmuş. Bunun dışında başka bir şekerle çayı içmeleri mümkün değil. Kıtlama sıvı şekerle olmaz”
-“Şüphesiz çiftçimiz aldığı destekleri verdiği vergilerle, KDV ile ÖTV ile stopaj ile geri ödüyor. Dolayısıyla bütçeye yük de değiliz”
-“Müthiş de bir üretim yapıyoruz. Bu ülkeyi besliyoruz. Bunun parayla ölçülür bir tarafı var mı? Bu ülkenin gıda güvencesini sağlıyoruz”
-“Biz de haklı olarak diyoruz ki bu üreticilerimiz ne olacak? Üreticilerimiz üretim yapacak mı? Üretimde kalacak mı? Olmadığı takdirde orada tarlalarımız boş kalacak. Büyük göç başlayacak”
-“Şubat ayında markette 41 ürünün 24’ünde fiyat artışı, 10’unda fiyat azalışı, üreticilerde ise 33 ürünün 12’sinde fiyat artışı, 9’unda ise fiyat azalışı meydana geldi. Markette 7 üründe, üreticide 12 üründe fiyatlar değişmedi”
-“Şubat ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkında, lahana yüzde 384,7 ile ilk sırayı aldı”
-“Patateste ihracat iadesi verilmesiyle ilgili talebimiz, başta Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanımız olmak üzere hükümet yetkililerine iletildi. Patates üreticimiz dört gözle ihracat iadesini bekliyor”
Ankara
– 01.03.2018 - Türkiye Ziraat Odaları
Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, “şeker fabrikalarının özelleştirilmesi olayına, basit bir özelleştirme
işlemi gibi bakamayız. Şekerin stratejik bir ürün olduğunu, şekerin hammaddesi
pancar üretiminin çiftçimiz açısından hayati bir tarımsal faaliyet olduğunu göz
ardı edemeyiz. Şeker stratejik bir üründür. Dışa bağımlı olunacak bir
ürün değildir. Yerli üretimi korumaktan başka çare de yoktur. Cargill gibi
yabancı şirketlerin inisiyatifine, tekeline bırakılacak bir ürün değildir”
dedi.
Bayraktar,
Birlik Merkezi’nde düzenlediği basın toplantısında, Şubat ayında fiyatlarda
meydana gelen değişimleri, 14 şeker fabrikasının özelleştirilmesi konusundaki
görüşlerini kamuoyuyla paylaştı.
Konuşmasının
başında Afrin’de devam eden Zeytin Dalı Operasyonu’na değinen Bayraktar, “öncelikle
5 milyona yakın çiftçimiz adına, Afrin’de Zeytin Dalı Operasyonu’nu başarıyla
yürüten kahraman askerlerimizin sonuna kadar yanında olduğumuzu belirtmek
istiyorum. Bu ülke için gözünü kırpmadan şehadet makamına ulaşan bütün
kahramanlarımıza Allah’tan rahmet, yakınlarına ve milletimize başsağlığı,
yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum” dedi.
Bayraktar, basın toplantısında, son günlerin gündemde en çok yer alan konusu
şeker fabrikalarının özelleştirilmesine de değindi.
“Bilindiği gibi, Türkşeker'in,
Afyonkarahisar, Alpullu,
Bor, Burdur, Çorum,
Elbistan, Erzincan, Erzurum,
Ilgın, Kastamonu, Kırşehir, Muş,
Turhal ve Yozgat’tan
oluşan 14 fabrikasının özelleştirilmesiyle ilgili ihale ilanı, 21 Şubat 2018 tarihli Resmi Gazete’de yer aldı ve
özelleştirme süreci başladı” diye konuşan Bayraktar, şunları söyledi:
“Şeker
fabrikalarının özelleştirilmesi olayına, basit bir özelleştirme işlemi gibi
bakamayız. Şekerin stratejik bir ürün olduğunu, şekerin hammaddesi pancar
üretiminin çiftçimiz açısından hayati bir tarımsal faaliyet olduğunu göz ardı
edemeyiz.
Şeker pancarı tarımı ve şeker üretimi 1926 yılından
bu yana ülkemiz tarımının vazgeçilmez konularından biri olmuştur.
81 milyonu bulan genç, dinamik ve artış hızı yüksek bir nüfusa sahibiz.
Ülkemizde 5 milyonu aşkın mülteci, sığınmacı ve yabancı yaşıyor. 40 milyona
yakın turist ülkemizi ziyaret ediyor. Bütün bunlar şeker talebini olağanüstü
artıran unsurlardır. Ülkemizde, yaklaşık olarak 2 milyon ton şeker üretilirken,
2,1 milyon ton da şeker tüketilmektedir. Bu talebin karşılanması gerekiyor.
Nitekim ülke çapında 3,4 milyon dekar alanı şeker pancarı üretimi için
ayırıyoruz. Ülkemizde 2017 yılında 20,8 milyon ton şeker pancarı üretildi. Şeker
pancarı üretimi yapan çiftçi sayımız 500 bine yakındı. Bu rakam günümüzde 105
bine kadar indi.
Mekanizasyonun yüzde 80’lere ulaşmasına rağmen, emek yoğun bir bitkisel
üretim alanı olan şeker pancarında, üretim sezonunda her gün, üretici çiftimiz
ve mevsimlik işçilerle birlikte 170 bine yakın kişi emek sarf etmektedir.
Pancar tarımı çiftçimiz açısından önemlidir. Katma değeri yüksek bir
üründür. Ayrıca hemen her şeyi değerlendirilmektedir. Posası, yaş ve melaslı
kuru küspesi ucuz hayvan yemi olarak kullanılmakta, hayvancılık açısından da
önem taşımaktadır.
Bunların yanı sıra, şeker pancarı çevreci bir bitkidir. Oksijen üretimi
açısından önemlidir. Birim alanda orman alanlarından üç kat daha fazla oksijen
üretmektedir. Şeker pancarı, toprağı da organik madde açısından
zenginleştirmekte, münavebeli tarımda ekilecek diğer ürünlerde de verim
artışına sebep olmaktadır.
Diğer taraftan küçük aile işletmeciliği şeklinde yapılan pancar üretimi,
kırsalda üretimin sürdürülmesi, göçün önlenmesi ve genç nüfusun tutulması
açısından da önem taşımaktadır.”
-“Özelleştirilecek 14 fabrika, 1575 köyde, 47 bin 758 çiftçimizden pancar alımı yapıyor”-
Özelleştirilecek 14 fabrikanın 1575 köyde, 1,25 milyon dekar alanda
üretimini sürdüren 47 bin 758 çiftçiden pancar alımı yaptığına dikkati çekin
Bayraktar, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Yine bu 14 fabrikada, 4 binin üzerinde çalışanla, 7 milyon ton şeker
pancarı işlenmekte ve 947 bin ton şeker, 322 bin melas, 2 milyon 74 bin ton yaş
küspe üretilmektedir.
Bu rakamlar ihmal edilecek, vazgeçilecek rakamlar değildir. Sendikaların
bu konudaki endişe ve sıkıntılarına katılıyoruz. Biz de çiftçimiz açısından
endişeliyiz.
Geçen hafta Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımızdan randevu talebimiz oldu.
Hem Cumhurbaşkanımız hem de Başbakanımızla bu konuyu görüşmeyi arzu ediyoruz.
Ülkemizde yem maliyetleri de göz önünde tutulduğunda, hayvancılığımız
açısından çok önemli, ucuz bir kaynak olan şeker pancarı üretiminin
aksatılmadan sürdürülebilmesi bu fabrikaların üretime devam etmesine bağlıdır.
Devlete ait şeker fabrikalarının özelleştirilmesi ülkemizdeki şeker
pancarı üretimini büyük oranda etkileyecektir.
Pancar şekerinin sağlık açısından önemi de bütün uzmanlar tarafından öne
sürülmektedir.
Nişasta bazlı şeker üretiminde şu anda yüzde 10 üretim kotası
bulunmaktadır.
Bu kota, Bakanlar Kurulu kararıyla yüzde 50 oranında
artırılabilmektedir.
Halen 2 milyon 504 bin ton A ve B pancar şekeri kotası, 265 bin ton
nişasta bazlı şeker kotası bulunmaktadır.
Ancak merdiven altı üretim de dikkate alındığında nişasta bazlı şeker
üretiminin fiiliyatta daha da fazla olduğu tahmin edilmektedir.”
-“Şeker Cargill gibi yabancı şirketlerin tekeline bırakılacak bir ürün değildir”-
Nişasta bazlı şeker üretiminde, yüksek yoğunluklu tatlandırıcılarda
olduğu gibi yabancı şirketlerin ağırlığının bulunduğunu vurgulayan Bayraktar,
şunları söyledi:
“Hem nişasta bazlı hem de yüksek yoğunluklu tatlandırıcılarda, yüksek
kar paylarının ülke içinde kalmaması ve yurtdışına transfer edilmesi de önemli
bir ekonomik kayıptır.
Şeker stratejik bir üründür. Dışa bağımlı olunacak bir ürün değildir.
Yerli üretimi korumaktan başka çare de yoktur. Cargill gibi yabancı şirketlerin
inisiyatifine, tekeline bırakılacak bir ürün değildir.
Özelleştirmenin çözüm olmadığı daha önce başka alanlarda yapılan
uygulamalarda da görülmüştür.
-“Maliye Bakanı
Ağbal’ın konuşmasının altına imzamı atarım”-
Nitekim Maliye Bakanımız Sayın Naci Ağbal, 2016 yılında Çorum’da yaptığı
bir konuşmada, ‘şeker sektörünün özelleştirilmesi, özelleştirme programında
olan birçok şirketin özelleştirilmesinden çok farklı. Benim kanaatim bu. Yani
TÜPRAŞ’ı özelleştirebilirsiniz, orada bir şirket var. Onun altında tarım
üreticisi yok. Türk Telekom’u özelleştirebilirsiniz ama iş şeker fabrikalarının
özelleştirilmesine geldi mi bu konuyu 40 kere düşünmemiz lazım’ demişti.
Sayın Bakanın bu açıklamasına katılıyorum. Altına imzamı da atarım. Evet
doğrudur. TÜPRAŞ ve Telekom’un arkasında 47-48 bin çiftçi ailesi bulunmamaktadır.
Sayın Bakana sesleniyorum; ‘sözlerinizin arkasında durmanızı ve gereğini
yapmanızı bekliyoruz. Lütfen gereğini yapın’.”
-“Biz, sektöre bir
bütün olarak bakılmasından yanayız”-
Bir bütün olarak bakıldığında şeker fabrikalarının zarar etmediğini,
bazı fabrikaların yatırım eksikliğinden kaynaklanan zararlarının diğer
fabrikalar tarafından telafi edildiğine dikkati çeken Bayraktar, şöyle dedi:
“Biz, sektöre bir bütün olarak bakılmasından yanayız. Bunun çiftçi,
fabrika çalışanı, tüketici ayağı bulunmaktadır. Yarattığı katma değer ve kamu
yararı unsuru da göz ardı edilemez. Şeker üretim tüketim dengesine, artan
nüfusa baktığımızda, hem şeker pancarı hem şeker üretimi artırılmalıdır.
Gelişmiş ülkelerde görüldüğü gibi çiftçi örgütleri, çalışan ve kamunun
içinde yer aldığı yeni bir yapılanma modeliyle bu fabrikalar yaşatılmalıdır.
Teknoloji açısından güçlendirilmeli, çalışan sayısı artırılmalı, gerekli
yatırımlar yapılmalıdır. Şeker pancarı üretiminde destekler artırılmalıdır.”
-Üretici-market
fiyatları-
Bayraktar, Şubat ayında, markette 41 ürünün 24’ünde
fiyat artışı, 10’unda fiyat azalışı, üreticilerde ise 33 ürünün 12’sinde fiyat
artışı, 9’unda ise fiyat azalışı görüldüğünü, markette 7 üründe, üreticide 12 üründe
fiyatların değişmediğini bildirdi.
Şubat ayında fiyatı en fazla artan ürünün, marketlerde
karnabahar, üreticilerde ise sivri biber, fiyatı en fazla düşen ürünün ise marketlerde
ve üreticilerde lahana olduğunu belirten Bayraktar, şunları söyledi:
“Şubat ayında market fiyatlarında pırasa,
nohut, kuru üzüm, süt, mısırözü yağı, tavuk eti ve portakal fiyatında değişim
görülmezken, fiyat düşüşü yüzde 21,8 ile en fazla lahanada meydana gelmiştir.
Lahanadaki fiyat düşüşünü, yüzde 13,7 ile
ıspanak, yüzde 12,1 ile patates, yüzde 3,2 ile domates, yüzde 3,1 ile kuru
soğan, yüzde 2,7 ile kuru fasulye, yüzde 1,8 ile beyaz peynir, yüzde 1,6 ile
kaşar peyniri, yüzde 1,6 ile yumurta, yüzde 1,4 ile kırmızı mercimek izledi.
Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 38,5
ile karnabaharda görüldü. Karnabahardaki fiyat artışını, yüzde 25,4 ile sivri
biber, yüzde 14,0 ile elma, yüzde 10,7 ile havuç, yüzde 8,3 ile kuru kayısı, yüzde
7,1 ile salatalık, yüzde 6,8 ile kabak, yüzde 5,3 ile kuru incir, yüzde 5,3 ile
marul, yüzde 5,2 ile Antep fıstığı, yüzde 4,3 ile yeşil soğan, yüzde 4,2 ile
patlıcan, yüzde 3,7 ile maydanoz, yüzde 3,0 ile kuzu eti, yüzde 2,7 ile
zeytinyağı, yüzde 2,2 ile tereyağı, yüzde 2,1 ile dana eti, yüzde 2,0 ile
limon, yüzde 1,2 ile pirinç, yüzde 1,0 ile ayçiçeği yağı, yüzde 0,9 ile iç fındık,
yüzde 0,8 ile yeşil mercimek, yüzde 0,8 ile toz şeker, yüzde 0,5 ile yoğurt takip
etti.”
-Üretici
fiyatları-
Şubat ayında üretici fiyatlarında, maydanoz,
portakal, limon, elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek,
pirinç, kuru kayısı, kuru incir ve zeytinyağı fiyatında değişim meydana gelmezken,
lahana yüzde 21,1 azalmayla fiyatı en fazla düşen ürün olduğunu bildiren
Bayraktar, şöyle dedi:
“Lahanadaki fiyat düşüşünü yüzde 6,8 ile
patates, yüzde 6,0 ile kabak, yüzde 5,6 ile pırasa, yüzde 5,1 ile domates, yüzde
4,8 ile kuru soğan, yüzde 3,4 ile ıspanak, yüzde 1,9 ile kuru üzüm, yüzde 1,4
ile yumurta izledi.
Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 30,8 ile
sivri biberde görüldü. Sivri biberdeki fiyat artışını yüzde 21,9 ile patlıcan,
yüzde 12,7 ile Antep fıstığı, yüzde 12,5 ile havuç, yüzde 11,9 ile karnabahar,
yüzde 9,1 ile iç fındık, yüzde 8,9 ile yeşil soğan, yüzde 7,0 ile salatalık,
yüzde 6,2 ile süt, yüzde 4,0 ile kuzu eti, yüzde 3,5 ile marul, yüzde 2,6 ile
dana eti takip etti.”
-Üretici-market
fiyat farkı-
Şubat ayında üretici ve market arasındaki
fiyat farkında, lahananın yüzde 384,7 ile ilk sırayı aldığını vurgulayan
Bayraktar, “lahanayı yüzde 353,3 ile portakal, yüzde 307 ile karnabahar, yüzde
288,5 ile kuru kayısı izledi. Lahana 4,8 kat, portakal 4,5 kat, karnabahar 4,1
kat, kuru kayısı 3,9 kat fazlaya tüketiciye ulaştı. Bugün üreticide 25 kuruş
olan lahana markette 1 lira 21 kuruşa satılıyor. 60 kuruş olan portakal 2 lira 72
kuruşa, 75 kuruş olan karnabahar 3 lira 5 kuruşa, 9 lira olan kuru kayısı 34
lira 97 kuruşa, 71 kuruş olan pırasa 2 lira 68 kuruşa, 34 kuruş olan maydanoz
ise 1 lira 28 kuruşa, 50 kuruş olan kuru soğan 1 lira 79 kuruşa fiyat buluyor”
diye konuştu.
-Fiyat
değişimlerinin nedenleri-
Üretici fiyatlarında, sivri biber, patlıcan,
salatalık gibi ürünlerde yaşanan talep artışının, fiyatlarda yükselişe yol açtığını
belirten Bayraktar, şunları kaydetti:
“Antep fıstığında rekoltede yaşanan düşüş
fiyatları etkiledi. Karnabaharda bazı yerlerde hasadın sonuna gelinmesiyle
birlikte ürün fiyatı arttı. Yeşil soğan, marul gibi ürünlerdeki az miktarda
görülen artış mevsimsel özelliklerden kaynaklandı. Sütte meydana gelen artış, Ulusal
Süt Konseyi’nin belirlediği yeni fiyattan kaynaklandı.
Fiyat düşüşlerine baktığımızda, lahanada
talepteki daralma fiyatları düşürdü. Patateste piyasalardaki durgunluk
fiyatları etkiledi. Patateste ihracat iadesi verilmesiyle ilgili talebimiz, başta
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanımız olmak üzere hükümet yetkililerine
iletildi.
Patates üreticimiz dört gözle ihracat
iadesini bekliyor. Patateste olduğu gibi kuru soğanda da talebin yavaş olması
fiyatları düşürdü. Kabak ve domateste havaların iyi gitmesi sonucu seralarda
ara dönem yaşanmaması ve üretimin sürmesi fiyatlara yansıdı. Ispanak ve pırasada
hasat dönemi olması fiyatları etkiledi.”
-Sorular-
Bayraktar, basın mensuplarının sorularını da
yanıtladı. Şemsi Bayraktar, şeker fabrikalarının değerli arazileri yüzünden
satışının gündemde olduğu yönündeki iddialar ve nişasta bazlı şekerlerle ilgili
soru üzerine, şunları söyledi:
“Nişasta bazlı şekerler meyve sularında, değişik alanlarda yoğun olarak kullanılıyor.
Pancardan ürettiğimiz şekerin kullanıldığı bütün alanlarda nişasta bazlı şeker
kullanılıyor. Sağlık konusunda şeker pancarından üretilen şeker, sağlıklı bir
üründür. Bu konuda bütün uzmanlar, bilim adamları hemfikir. Ama nişasta bazlı
şeker konusunda şüpheler var. Bilim adamları da bu şüpheleri kamuoyuyla
paylaşıyorlar.
Özelleştirme yapılacak ama bunun usul ve
esaslarını da bilmiyoruz. Hangi koşullarda yapılacak? Bu da açıklanmış değil. Bir
ihaleden bahsediliyor. Bunları da görmemiz lazım. Kime verilecek? Nasıl
verilecek? Hangi koşullarda verilecek? Sayın Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımızdan
da randevu talebimiz var. Kendileriyle bu konuyu etraflıca görüşmeyi arzu
ediyoruz.
Diğer özelleştirmelerde de gördüğümüz gibi araziler
yeni sahiplerine devredildi. Çok kıymetli yerler ve araziler maalesef
özelleştiriliyor. Tabii öyle bir endişemiz de var.”
Bir gazetecinin “Cumhurbaşkanına nasıl bir
dosyayla gideceksiniz? Hazırladınız mı dosyayı” şeklindeki sorusu üzerine, “tabii
bir hazırlığımız var. Aşağı yukarı neler söyleyeceğimizi biraz evvel ifade
ettik. Şeker fabrikalarının niçin önemli olduğunu? Bulundukları yerlerde sosyo
ekonomik yapıya nasıl katkı sağladıklarını ifade edeceğiz. Zaten bu bilinmeyen
bir şey değil. Biliniyor. Biz görüşlerimizi paylaşacağız. İnşallah bir netice
alırız” dedi.
-Destekler-
Bayraktar, desteklerle ilgili bir soru
üzerine ise şunları söyledi:
“2018 yılı destekleri açıklandı. Son
açıklanan destekler, 2019 yılında verilecek destekler. Bu yıl ödenen destekler,
2017 yılı destekleri. 2017 desteklerinde özellikle mazot desteği arttı.
Şüphesiz çiftçimiz aldığı destekleri verdiği vergilerle, KDV ile ÖTV ile stopaj
ile geri ödüyor. Dolayısıyla bütçeye yük de değiliz. Müthiş de bir üretim
yapıyoruz. Bu çok önemlidir. Bu ülkeyi besliyoruz. Bunun parayla ölçülür bir
tarafı var mı? Bu ülkenin gıda güvencesini sağlıyoruz. Yetmiyor, bu ülkede 5
milyon mülteci, sığınmacı ve yabancıyı besliyoruz. Yetmiyor, Türkiye bugün 16-17
milyar dolarlık gıda ihracatı yapıyor. Bunun da hammaddesini üretiyoruz. Bir de
aşağı yukarı Türkiye’ye 40 milyonun üzerinde turist geliyor. Onları da
besliyoruz. Bunun da parayla ölçülür bir tarafı yok. Artık şunu anlamak lazım;
niye gelişmiş ülkeler tarıma bu kadar yatırım yapıyorlar? Kendi toprakları
yetmiyor az gelişmiş ülkelerin topraklarını kiralayıp, satın alıyorlar. Niçin?
Çünkü tarım ve gıda güvencesi artık çok önemli ve stratejik oldu. Şuan
enerjiyle baş başa gidiyor ama 15-20 yıl sonra gıda güvencesi çok daha fazla önem
kazanacak. Bunu iyi okumak lazımdır. Bunu iyi okuyan ülkeler ciddi manada
akıllı devlet politikalarıyla yatırım yapıyorlar. Biz de bunu talep ediyoruz
zaten. Tarımda devlet politikası çok önemlidir. Hükümetlerin politikası değil,
kalıcı devlet politikaları çok önemlidir. Projeksiyonlarımızı buna göre, yatırımlarımızı
buna göre yapmamız lazım. Bizim bu konuda bir toplumsal bilince de ihtiyacımız
var. Şu an biz her şeyi sofralarına getirdiğimiz için görülmüyor. Sabah
kahvaltılarında hiçbir şey eksik değil. Öğlen yemeklerinde, akşam yemeklerinde,
sofralarda eksik olan bir şey yok.
Dolayısıyla biz tarım sektörünün ve tarımda
çalışan insanların hangi koşullarda üretim yaptığı konusunda çok büyük toplumsal
bilince sahip değiliz. Tarım sektöründe, çiftçinin sorunlarında biz bunu
yaşıyor, görüyoruz.
Burada bütün toplumun bu kesime sahip
çıkması lazım... Bu sadece kendileri için değil çocukları için ve gelecek
nesiller için de olmazsa olmaz. Bu sektöre sahip çıkacağız hep birlikte.”
-Nişasta
bazlı şeker kotası-
Bayraktar, nişasta bazlı şeker kotası ve
dünyadaki kullanımı ve tekelleşme konusundaki soruyu ise şöyle yanıtladı:
“Nişasta bazlı şeker kotası Avrupa’da ABD’de
yüzde 2 civarındadır. Bizde yüzde 10. Bakanlar Kurulu karıyla yüzde 50 artırılabiliyor.
Bizim endişemizi ben ifade ettim. Biz bu fabrikaları kapatırsak, bu fabrikaları
özelleştirirsek, bu fabrikalar şeker üretimi yapmazsa ne olacak? Orada
şüphelerimiz var. Tabii sendikalar da haklı olarak diyorlar ki bu
çalışanlarımız ne olacak? Biz de haklı olarak diyoruz ki bu üreticilerimiz ne
olacak? Bu çalışanlar muhafaza edilecek mi? Üreticilerimiz üretim yapacak mı?
Üretimde kalacak mı? Olmadığı takdirde orada tarlalarımız boş kalacak. Bu
fabrikaların bulunduğu yerlerde sosyo ekonomik yapıya büyük katkısı var. Büyük
göç başlayacak. Merdiven altı üretimde oldukça fazladır. Belki kota kadar
merdiven altı üretim var. Bunlar da piyasaya giriyor. O zaman ne olur? O zaman
siz pancardan üretilen şeker arzını azaltırsanız, nişasta bazlı şeker arzı
fazlalaşır ama merdiven üstü ama merdiven altı. O zaman biraz evvel bahsettiğim
Cargill gibi firmalar bu alanda tekelleşir. Zaten biz bu ülkede, özellikle bu
sektörde tekelleşmeden yakınıyoruz. Bunu çok değişik alanlarda görüyoruz.
Karadeniz’de de görüyoruz. Fındıkta görüyoruz. Başka ürünlerde görüyoruz.
Tekelleşmeden yakınıyoruz. Yeni bir tekel yaratmayalım.
Maliye Bakanımız Naci Ağbal da Çorum’da 2016
yılında bir konuşma yapmış. Konuşmanın altına imzamı koyarım. Çok doğru ne
diyor? ‘Türk Telekom ve Tüpraş’ı özelleştirdik ama arkasında çiftçi yoktu’
diyor. Bu fabrikaların arkasında 47 bin çiftçi var. Binlerce işçi var.
Dolayısıyla haklı olarak Maliye Bakanı Ağbal’dan bu sözünün arkasında durmasını
bekliyoruz. Gereğini yapmasını bekliyoruz.”
-“Kıtlama
sıvı şekerle olmaz”-
Bayraktar, “Maliye Bakanı Ağbal, Bayburtlu orada kıtlama şeker var.
Özelleştirme İdaresi Başkanı Ahmet Aksu Çorumlu. Orada da en önemli şeker
fabrikalarından bir tanesi var. Bu anlamda da bir şey söylemek ister misiniz”
şeklindeki soru üzerine, “kendi memleketlerindeki üreticileri düşünsünler. Bu
kıtlama ne olacak. Bu damak tadı olmuş. Bunun dışında başka bir şekerle çayı
içmeleri mümkün değil. Kıtlama sıvı şekerle olmaz” dedi.
Seçilmiş ürünlerde
üretici fiyatlarındaki aylık fiyatlar ve değişim oranları:
Üretici |
30 Ocak 2018 |
27 Şubat 2018 |
27 Şubat 2018/ 30 Ocak 2018 |
Ürünler |
Ay Sonu Üretici Fiyatı (TL/Kg) |
Ay Sonu Üretici Fiyatı (TL/Kg) |
Değişim (Yüzde) |
Sivri Biber |
1,73 |
2,27 |
30,77 |
Patlıcan |
2,13 |
2,60 |
21,88 |
Antep
fıstığı |
33,50 |
37,75 |
12,69 |
Havuç |
0,80 |
0,90 |
12,50 |
Karnabahar |
0,67 |
0,75 |
11,94 |
Fındık
(iç) |
22,00 |
24,00 |
9,09 |
Yeşil
soğan (kg) |
1,50 |
1,63 |
8,89 |
Salatalık |
1,67 |
1,78 |
7,00 |
Süt
(litre) |
1,29 |
1,37 |
6,20 |
Kuzu
eti |
33,93 |
35,27 |
3,95 |
Marul
(adet) |
0,97 |
1,00 |
3,45 |
Dana
eti |
26,19 |
26,87 |
2,60 |
Maydanoz
(bağ) |
0,34 |
0,34 |
0,00 |
Portakal |
0,60 |
0,60 |
0,00 |
Limon |
1,55 |
1,55 |
0,00 |
Elma |
1,23 |
1,23 |
0,00 |
Kuru
fasulye |
3,26 |
3,26 |
0,00 |
Nohut |
6,81 |
6,81 |
0,00 |
Kırmızı
mercimek |
2,03 |
2,03 |
0,00 |
Yeşil
mercimek |
3,21 |
3,21 |
0,00 |
Pirinç |
3,52 |
3,52 |
0,00 |
Kuru
kayısı |
9,00 |
9,00 |
0,00 |
Kuru
incir |
12,00 |
12,00 |
0,00 |
Zeytinyağı |
14,50 |
14,50 |
0,00 |
Yumurta |
0,30 |
0,29 |
-1,36 |
Kuru
üzüm |
5,40 |
5,30 |
-1,85 |
Ispanak |
0,98 |
0,95 |
-3,39 |
Kuru
soğan |
0,53 |
0,50 |
-4,76 |
Domates |
1,71 |
1,63 |
-5,11 |
Pırasa |
0,75 |
0,71 |
-5,56 |
Kabak |
1,67 |
1,57 |
-6,00 |
Patates |
0,55 |
0,51 |
-6,82 |
Lahana |
0,32 |
0,25 |
-21,05 |
Seçilmiş ürünlerde
market fiyatlarındaki aylık fiyatlar ve değişim oranları:
Market |
30 Ocak 2018 |
27 Şubat 2018 |
27 Şubat 2018/ 30 Ocak 2018 |
Ürünler |
Ay Sonu Market Fiyatı (TL/Kg) |
Ay Sonu Market Fiyatı (TL/Kg) |
Değişim (Yüzde) |
Karnabahar |
2,20 |
3,05 |
38,51 |
Sivri
Biber |
3,92 |
4,91 |
25,36 |
Elma |
3,43 |
3,91 |
14,01 |
Havuç |
2,39 |
2,65 |
10,73 |
Kuru
kayısı |
32,28 |
34,97 |
8,32 |
Salatalık |
3,51 |
3,76 |
7,12 |
Kabak |
3,73 |
3,98 |
6,78 |
Kuru
incir |
38,48 |
40,53 |
5,33 |
Marul
(adet) |
2,65 |
2,79 |
5,26 |
Antep
fıstığı |
68,57 |
72,15 |
5,23 |
Yeşil
soğan (kg) |
4,11 |
4,29 |
4,26 |
Patlıcan |
4,54 |
4,73 |
4,20 |
Maydanoz
(bağ) |
1,23 |
1,28 |
3,68 |
Kuzu
eti |
52,62 |
54,17 |
2,95 |
Zeytinyağı |
29,42 |
30,20 |
2,66 |
Tereyağı |
41,57 |
42,47 |
2,15 |
Dana
eti |
41,16 |
42,03 |
2,11 |
Limon |
4,32 |
4,41 |
1,98 |
Pirinç |
5,94 |
6,02 |
1,22 |
Ayçiçek
yağı |
8,32 |
8,40 |
1,02 |
Fındık
(iç) |
49,20 |
49,65 |
0,92 |
Yeşil
mercimek |
8,30 |
8,37 |
0,84 |
Toz
şeker |
4,72 |
4,76 |
0,78 |
Yoğurt |
4,91 |
4,93 |
0,52 |
Pırasa |
2,68 |
2,68 |
0,00 |
Nohut |
12,59 |
12,59 |
0,00 |
Kuru
üzüm |
12,63 |
12,63 |
0,00 |
Süt
(litre) |
4,45 |
4,45 |
0,00 |
Mısırözü
yağı |
9,00 |
9,00 |
0,00 |
Tavuk
eti |
8,20 |
8,20 |
0,00 |
Portakal |
2,72 |
2,72 |
0,00 |
Kırmızı
mercimek |
6,88 |
6,79 |
-1,39 |
Yumurta |
0,42 |
0,41 |
-1,59 |
Kaşar
peyniri |
27,24 |
26,80 |
-1,62 |
Beyaz
peynir |
21,70 |
21,30 |
-1,84 |
Kuru
fasulye |
10,54 |
10,25 |
-2,74 |
Kuru
soğan |
1,85 |
1,79 |
-3,07 |
Domates |
4,47 |
4,33 |
-3,21 |
Patates |
2,02 |
1,77 |
-12,10 |
Ispanak |
2,81 |
2,43 |
-13,67 |
Lahana |
1,55 |
1,21 |
-21,83 |
Seçilmiş ürünlerde
27 Şubat 2018 tarihi itibarıyla ortalama üretici, hal, pazar ve market
fiyatları ve fiyat farkları:
Ürünler |
Üretici |
Hal |
Pazar |
Market |
Hal/ Üretici |
Pazar/ Üretici |
Market/ Üretici |
Fiyatı (TL/Kg) |
Fiyatı (TL/Kg) |
Fiyatı (TL/Kg) |
Fiyatı (TL/Kg) |
Fiyat Farkı (Yüzde) |
Fiyat Farkı (Yüzde) |
Fiyat Farkı (Yüzde) |
|
Lahana |
0,25 |
0,48 |
1,10 |
1,21 |
93,33 |
340,00 |
384,67 |
Portakal |
0,60 |
1,15 |
2,12 |
2,72 |
91,67 |
252,78 |
353,33 |
Karnabahar |
0,75 |
1,35 |
1,87 |
3,05 |
80,00 |
149,78 |
307,00 |
Kuru
kayısı |
9,00 |
- |
25,00 |
34,97 |
- |
177,78 |
288,52 |
Pırasa |
0,71 |
1,14 |
1,55 |
2,68 |
60,59 |
118,82 |
278,35 |
Maydanoz
(bağ) |
0,34 |
0,45 |
0,97 |
1,28 |
32,35 |
184,31 |
275,88 |
Kuru
soğan |
0,50 |
0,68 |
1,20 |
1,79 |
35,00 |
139,60 |
258,00 |
Patates |
0,51 |
0,74 |
1,24 |
1,77 |
43,90 |
141,95 |
246,23 |
Kuru
incir |
12,00 |
- |
35,00 |
40,53 |
- |
191,67 |
237,77 |
Kırmızı
mercimek |
2,03 |
2,80 |
7,67 |
6,79 |
37,93 |
277,67 |
234,36 |
Süt
(litre) |
1,37 |
- |
- |
4,45 |
- |
- |
224,82 |
Elma |
1,23 |
2,34 |
3,06 |
3,91 |
90,24 |
148,98 |
217,67 |
Kuru
fasulye |
3,26 |
4,20 |
9,00 |
10,25 |
28,83 |
176,07 |
214,50 |
Havuç |
0,90 |
1,38 |
1,77 |
2,65 |
53,33 |
96,30 |
194,35 |
Limon |
1,55 |
2,42 |
3,38 |
4,41 |
56,13 |
117,74 |
184,44 |
Marul
(adet) |
1,00 |
1,56 |
2,08 |
2,79 |
56,25 |
108,33 |
178,80 |
Domates |
1,63 |
2,22 |
2,85 |
4,33 |
36,62 |
75,38 |
166,22 |
Yeşil
soğan (kg) |
1,63 |
2,50 |
3,49 |
4,29 |
53,06 |
113,52 |
162,50 |
Yeşil
mercimek |
3,21 |
5,70 |
7,00 |
8,37 |
77,57 |
118,07 |
160,75 |
Ispanak |
0,95 |
1,32 |
2,02 |
2,43 |
38,95 |
112,28 |
155,37 |
Kabak |
1,57 |
2,14 |
2,88 |
3,98 |
36,60 |
83,51 |
154,11 |
Kuru
üzüm |
5,30 |
- |
12,00 |
12,63 |
- |
126,42 |
138,33 |
Sivri
Biber |
2,27 |
3,08 |
4,46 |
4,91 |
35,66 |
96,69 |
116,52 |
Salatalık |
1,78 |
2,26 |
2,75 |
3,76 |
26,73 |
54,21 |
110,90 |
Zeytinyağı |
14,50 |
- |
- |
30,20 |
- |
- |
108,28 |
Fındık
(iç) |
24,00 |
- |
45,00 |
49,65 |
- |
87,50 |
106,88 |
Antep
fıstığı |
37,75 |
- |
70,00 |
72,15 |
- |
85,43 |
91,12 |
Nohut |
6,81 |
7,50 |
10,17 |
12,59 |
10,13 |
49,29 |
84,88 |
Patlıcan |
2,60 |
3,04 |
3,54 |
4,73 |
16,92 |
36,22 |
81,92 |
Pirinç |
3,52 |
4,00 |
5,00 |
6,02 |
13,64 |
42,05 |
70,90 |
Dana
eti |
26,87 |
- |
- |
42,03 |
- |
- |
56,42 |
Kuzu
eti |
35,27 |
- |
- |
54,17 |
- |
- |
53,59 |
Yumurta |
0,29 |
- |
0,60 |
0,41 |
- |
106,19 |
42,04 |
Beyaz
peynir (kg) |
|
|
|
21,30 |
|
|
|
Kaşar
peyniri (kg) |
|
|
|
26,80 |
|
|
|
Yoğurt
(kg) |
|
|
|
4,93 |
|
|
|
Tereyağı
(kg) |
|
|
|
42,47 |
|
|
|
Mısırözü
yağı |
- |
- |
- |
9,00 |
- |
- |
- |
Ayçiçek
yağı |
- |
- |
- |
8,40 |
- |
- |
- |
Toz
şeker |
- |
- |
- |
4,76 |
- |
- |
- |
Tavuk
eti |
- |
- |
- |
8,20 |
- |
- |
- |
Not: Hal, pazar ve market
verileri İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya ve Mersin illerinden
derlenen ortalama fiyatlardır. Üretici fiyatları ise ürünlere göre önemli
üretim merkezlerinden derlenmektedir. Pirinç (Osmancık), kuru fasulye, nohut,
kırmızı ve yeşil mercimek için belirtilen hal fiyatları toptan satış
fiyatlarıdır. Dana eti, kuzu eti, Antep fıstığı ve fındık fiyatı serbest
piyasa fiyatıdır.